Ordblinde elever i Helsingør Kommune
Glædeligt nok, var netop undervisning af ordblinde på Børne- og Uddannelsesudvalgets dagsorden den 12/1 2015 og disse citater fra referat af mødet giver en vis fortrøstningsfuldhed:
”Overordnet har skolerne generelt et stort fokus på gruppen af elever, som er ordblinde eller
har ordblindelignende vanskeligheder.”
”Langt de fleste skoler benytter BUR’s kompetencecenter ”ResurseTeam Sprog og
Læse/Skriveudvikling”, hvor de får støtte og faglig sparring til håndtering af konkrete
Problemstillinger.”
”Der arbejdes i øjeblikket med at lægge licenser og support til de IT-programmer, der
understøtter de ordblinde elever i undervisningen, ud på skolerne.”
”Skolelederne har en opmærksomhed på, at der er sat tiltag i værk for at give eleverne
tilstrækkelig støtte og specialundervisning. Skolelederne følger og justerer på disse tiltag
løbende.”
”Skolerne peger i den sammenhæng på, at der er brug for kompetenceudvikling, så lærerne bliver
klædt på til at undervise de ordblinde elever efter metoder, som bygger på den nyeste
forskning på området.”
”Der er blandt skolelederne et ønske om, at der på tværs af skolerne udarbejdes fælles
retningslinjer for, hvordan vi i Helsingør Kommune varetager opgaven at undervise ordblinde
elever målrettet og differentieret. Center for Dagtilbud og Skoler har i gang sat dette
arbejde. Disse retningslinjer vil indgå i den kommende ”Vejledning for sprog og
læse/skriveudvikling”, som Center for Dagtilbud og Skoler udarbejder i løbet af første
halvdel af 2015.”
Fremhævning med fed skrift er vores.
I vores kommende MUS-samtaler vil det derfor være relevant igen at tale om kompetenceudvikling i forhold til undervisningen af ordblinde elever, med henvisning til ovenstående referat.
Der er ny ordblindetest på vej til alle klassetrin fra 3. klasse. I den forbindelse afholdes informationsmøder den 26.1 og 27.1 her på Sjælland.
- Publiceringsdato: 20. januar 2015
- Ændringsdato: 22. november 2016